CaliVita Partner

Vitaminkincsek termékek

Őszi-téli immunerősítés

Problémák, tünetek alapján

Új termékek!

Exkluzív termékeink

Gyermekeknek

Vitaminok

Antioxidánsok

Ásványi anyagok

Emésztőrendszer támogatása

Folyékony étrendkiegészítők kedvelőinek

Gyógynövényalapú készítmények

Hölgyek és urak részére

Immunrendszer erősítéséhez

Tenger gyümölcsei

Testsúlycsökkentő étrend kiegészítéséhez

Ha ajándékozni szeretnél

Egészséget támogató elektronikus készülékek

Kozmetikai termékek

Környezetbarát tisztítószerek

Üzleti segédeszközök

25% kedvezmény!

Google+Vitaminkincsek

Facebook

Tegyél a lelki egészségedért is!

2015.05.23.

Tegyél a lelki egészségedért is!

Talán már kívülről fújjuk, hogy a cukorbetegség, a szív- és érrendszeri betegségek, a különböző daganattípusok évente hány ember életét követelik, és milyen megelőző lépésekkel csökkenthetjük ezeket a számokat. Arról azonban sokszor megfeledkezünk, hogy nem csak a testi betegségek szedik áldozataikat.

A depresszió és egyéb mentális betegségek több mint 350 millió embert érintenek világszerte. Elsődleges okai a munkaképtelenségnek, ennek ellenére még mindig a társadalom rosszalló tekintetét vonja magára az, aki segítséget kér. A depresszió, de még az időszakos lehangoltság sem úri muri, komolyan kell venni és szakemberhez kell fordulni. A szezonális depresszióként emlegetett időszakos lehangoltság átmeneti állapot, leggyakrabban az ősz beköszöntével jelentkezik, és csak tavasszal múlik el, de nagyon meg tudja nehezíteni az évnek ezt a felét a lakosság akár 10%-ánál is.

A terápia kiegészítéseképpen, esetleg a gyógyszerektől ódzkodóknak, illetve megelőzésképpen több természetes, bizonyítottan működő hatóanyag is rendelkezésre áll.

Ide tartoznak az EPA és DHA omega-3 zsírsavak, melyek nagy arányban találhatóak meg különböző növényekben, például a lenmagban, illetve a tengeri halak zsírjában. Több tanulmány is beszámolt arról, hogy a depresszió előfordulása és az omega-3 zsírsavak bevitele között összefüggés van: minél nagyobb egy adott csoport EPA- és DHA-fogyasztása, annál kisebb a depresszió előfordulása. Ezen kívül depressziós betegeket vizsgálva, alacsonyabb omega-3 szintet találtak náluk egészséges emberekhez viszonyítva. Egy több vizsgálat eredményét összesítő elemzés is megerősítette az omega-3 zsírsavak hatásosságát depresszióban legalább 1 g/nap EPA+DHA bevitel esetén.

A stressztűrő képesség és a teljesítmény fokozására régóta használt adaptogén gyógynövény, a Rhodiola rosea is hatékony segítség lehet az ősz beköszöntével. Az aranygyökérként is emlegetett növényt széleskörűen alkalmazzák Svédországban és a skandináv országokban, továbbá Oroszországban a szellemi teljesítmény fokozására. Vizsgálati adatok szerint jelentősen javított az enyhe vagy közepes fokú depresszióban szenvedők állapotán, míg a krónikus fáradtság kezelésében is hatékonynak találták.

A harmadik természetes módszer, mellyel megküzdhetünk a lelki lehangoltsággal, a megfelelő D-vitamin-bevitel. Több vizsgálat is felhívta a figyelmet arra, hogy a depresszió és a D-vitamin-ellátottság között fordított arányt találtak, tehát megfelelő D-vitamin-bevitel mellett a depresszió is ritkábban jelentkezett. Egy norvég vizsgálatban a D-vitamin-hiánnyal amúgy is fokozottan veszélyeztetett elhízott depressziósok állapota egy éves D-vitamin-kezelés után szignifikánsan javult, míg placebóval kezelt társaik állapota nem változott.  Vizsgálati eredmények szintén arra utalnak, hogy a D-vitamin-hiányban szenvedő depressziósok D-vitamin-pótlása javíthat az állapotukon.

A felsoroltakon kívül természetesen a kiegyensúlyozott táplálkozás, a testmozgás és szükség esetén szakképzett pszichológussal végzett terápia választható a teljesebb, boldogabb életért.

Gondoljuk át, mi mindent tehetünk saját és szeretteink lelki egészsége érdekében, és ha tapasztaljuk a levertséget természetes megoldással is felvehetjük a harcot ellene!

Forrás: Depression - Fact sheet N°369, WHO, October 2012 * Role of Omega-3 Fatty Acids in the Treatment of Depressive Disorders: A Comprehensive Meta-Analysis of Randomized Clinical Trials – Grosso et al., PLoS One. 2014; 9(5) * A randomized, double-blind, placebo-controlled, parallel-group study of the standardized extract SHR-5 of the roots of Rhodiola rosea in the treatment of subjects with stress-related fatigue – Olsson et al., Planta Medica 75, 105–112. 2009 * Clinical trial of Rhodiola rosea L. extract SHR-5 in the treatment of mild to moderate depression – Darbinyan et al., Nordic Journal of Psychiatry 61 (6), 503. 2007 * The effectiveness and efficacy of Rhodiola rosea L.: A systematic review of randomized clinical trials - Hung et al., Phytomedicine 18 (2011) 235–244 * Effects Of Vitamin D Supplementation On Symptoms Of Depression In Obese Subjects: Randomized Double Blind Trial - R. Jorde, M. Sneve, Y. Figenschau, J. Svartberg, K. Waterloo University Hospital of North Norway, Tromsø, Norway * Association of vitamin D levels with incident depression among a general cardiovascular population – May et al., Am Heart J 2010;159:1037-43. * The effect of 2 different single injections of high dose of vitamin D on improving the depression in depressed patients with vitamin D deficiency: a randomized clinical trial - Mozaffari-Khosravi et al., J Clin Psychopharmacol. 2013 Jun;33(3):378-85.

vissza